Agenda | Wat is er in de Bibliotheek te doen?

BiebBorrel: roadtrip door het oosten

Robin Steentjes vertelt bijzondere historische verhalen over Twente en de Achterhoek
BiebBorrel: roadtrip door het oosten

Acht keer per jaar organiseren we de BiebBorrel. Voor iedereen die zin heeft in een gezellige en informatieve zaterdagmiddag. Gratis, inclusief drankje en hapje.

Robin Steentjes trok op de fiets door Twente en de Achterhoek en kwam daar zoveel bijzondere verhalen tegen uit de historie van deze regio's dat hij twee boeken heeft geschreven. Eerst kwam The Wild East - 'n roadtrip door d'n Achterhoek en daarna kon The Wild East - 'n roadtrip door Twente natuurlijk niet achterblijven. Kom tijdens de BiebBorrel luisteren naar zijn verhalen uit het wilde oosten! Perfect voor oktober, de maand van de geschiedenis.

Aanmelden kan via . Deelname is gratis, inclusief hapje en drankje.

Robin stelt zich voor

Mijn naam is Robin Steentjes, ik ben 36 jaar en ik woon in Goor. In mijn boek 'The Wild East - Een Roadtrip door Twente' fiets ik op een ludieke manier door Twente en haar bewogen historie, vol sappige verhalen over textielbaronnen, zompenschippers en smokkelaars. Dit is mijn derde boek. Mijn vorige boeken waren ‘The Wild East – Een Roadtrip door Twente’ en ‘Wimken van Diene – Ik Blief Altied Normaal’, een boek over de basgitarist van Normaal.

Het boek 'The Wild East - Een Roadtrip door Twente' begint met een beschrijving van de geografie, de geschiedenis en de taal van Twente. Daarna stap ik op de fiets. Ik begin mijn roadtrip uiteraard in Goor, aangezien ik hier ook woon. Het opvallende hoge aantal café's dat Goor van oudsher herbergde is een van de zaken die aan bod komen.

Vanuit Goor heb ik heel Twente doorkruist. Van elke plaats heb ik de opvallendste lokale gebeurtenissen opgeschreven. Zo besteed ik onder meer aandacht aan Berendina Hertgers. Deze boerendochter uit Oele werd ter dood veroordeeld voor het vermoorden van haar eigen kind. Vlak voordat ze bij de galg aankwam werd ze bevrijd door een troep soldaten uit Hannover. Berendina werd in allerijl de grens overgebracht. Nadien is er nooit meer wat van haar vernomen. Dit is een verhaal dat past in een spannende speelfilm. Toch is het zowel binnen als buiten Twente nauwelijks bekend.

Verder besteed ik uitgebreid aandacht aan de textielindustrie in Enschede. Ik vond het zeer interessant om te onderzoeken hoe in een periode van nog geen honderd jaar Enschede uitgroeide tot een van de grootste industriesteden in Europa.

Na Enschede fietste ik verder naar Noordoost-Twente. In dit gedeelte van het boek komt onder meer de boerenopstand in Tubbergen aan bod. Ook kon ik uiteraard niet voorbijgaan aan Hennie Kuiper, een van de beste Nederlandse wielrenners aller tijden.

Vanuit Noordoost-Twente arriveerde ik in Almelo. In dit deel van het boek schrijf ik onder meer over Herman Finkers en de bankoverval die het verzet in 1944 pleegde.

Het boek eindigt bij de Mariakapel op de Hemel in Markelo, waar het boek ter afsluiting een bijzondere wending krijgt.

Het boek is in eigen beheer uitgegeven en kan worden besteld via www.thewildeast.nl.

BiebBorrel
Bibliotheek Haaksbergen organiseert acht keer per jaar de BiebBorrel. Voor iedereen die zin heeft in een gezellige zaterdagmiddag en het leuk vindt om meer te weten te komen over steeds een ander thema. De BiebBorrel is gratis toegankelijk, inclusief gratis drankje en versnapering.